Tips

Van praktische tot inhoudelijke tips. We hebben allerlei aanbevelingen voor je verzameld die je helpen bij het schrijven van een sterk projectplan.

Van idee naar plan

  • Een idee heeft tijd nodig om beter te worden. Het is het echt waard om het een poos door je hoofd te laten zweven, voordat je het in letters omzet. Meer tips van Thea Vuik lees je in het artikel Denk wild, schrijf braaf.
  • Schrijf beknopt. Hoe concreter, hoe beter.
  • Verplaats je in de lezer van het plan, degene die de aanvraag beoordeelt. Laat het plan eens lezen aan door een ander voordat je het opstuurt.
  • Erfgoed, zoals monumenten en het archief, valt ook onder kunst en cultuur. Expert in de provincie Utrecht is Landschap Erfgoed Utrecht.
  • Gebruik de handige Checklist Projectplan die we voor je hebben gemaakt.

Draagvlak

  • Zorg voor draagvlak binnen je school (directie en team). De school moet zich echt eigenaar voelen van het project. Daarom vraagt de school aan en niet de culturele instelling.
  • Betrek je collega’s van andere vakken bij je project; er is vast aansluiting bij andere vakken mogelijk.
  • Een training van het docententeam kan een onderdeel zijn van de aanvraag.
  • Sluit met je project aan bij de beroepsgerichte profielen of keuzevakken.
  • Maatschappelijke en sociale thema’s lenen zich uitstekend om te benaderen vanuit kunst en cultuur. Het project moet wel altijd over kunst en cultuur gaan.
  • Schrijf het projectplan samen met je culturele partner. Of laat je culturele partner in ieder geval meelezen.

Vaste plek op school

  • Het gaat niet om een eenmalig project, maar om een project met een looptijd van 2 tot 3 jaar. Belangrijk is de inhoudelijke opbouw en de continuïteit; het project moet een structurele plek krijgen binnen het onderwijs.
  • Richt je op een kunstvorm die de school zelf niet in huis heeft. Of breng juist verdieping aan, bijvoorbeeld in het vak ckv.

Het gaat om de leerling

  • Verdiep je de jongerencultuur en leefwereld van de leerlingen. Ga hierover met ze in gesprek. En bekijk het filmpje Luister naar leerlingen.
  • ‘Ik ben beter met m’n handen dan met m’n hersens’. uit de documentaire Spiegeldromen over het praktijkonderwijs. Leerlingen geven aan dat ze graag meer variatie willen in het lesaanbod: leren én doen.
  • Geef aan welke culturele competenties van de leerlingen met het project worden ontwikkeld: onderzoeken. creëren, reflecteren, presenteren.
  • Laat leerlingen eens een filmpje maken in plaats van een verslag of presentatie.
  • Laat leerlingen culturele instellingen in de buurt ontdekken zodat ze ook na school de weg daar naar toe weten te vinden.

Heb je behoefte aan meer inspiratie of praktische tips? Of wil je dat we langskomen? Neem contact met ons op vmbomatchmaker@kunstcentraal.nl of 030-65 95 520.