Leerlingen over kunst

Uitspraken van leerlingen over wat kunst voor hen betekent.

(meer…)

Mijn wens

Onderwijs in een creatieve omgeving

Lees de column van de oud directeur van het Fonds voor Cultuurparticipatie, Jan Jaap Knol, over Next Culture Lab.

"Haal het maximale uit jezelf!" Het Globe College, een vmbo school in Utrecht, brengt dat motto ruimschoots in de praktijk.

Hoe duidelijker je doel

Hoe beter je de lessen kunt inrichten

Nathalie Groenink van vso-school de Heldring uit Amsterdam deelt haar ervaringen en tips.

Lees haar artikel.

Pareltjes in het VMBO

Kunstzone januari 2019

Een heel themanummer over kunst en cultuur voor het vmbo. Nabestellen is gratis.

Bestellen kan via het LKCA. Stuur een mailtje naar sophiedrolenga@lkca.nl.

Design is ook kunst

Alles om je heen is ontworpen.

In TV-serie 'Voor de vorm' onderzoekt Christien Meindertsma de vorm van alledaagse voorwerpen.

Bij kunst en cultuur denk je misschien niet direct aan design. Maar de stoel waarop je zit, het kopje waaruit je drinkt, de bril die je draagt, ze zijn allemaal ontworpen! Inspiratie genoeg, ook voor de praktijkgerichte leerweg. Je kunt de tv-serie over design online bekijken.

Denk wild, schrijf braaf

Blijf optimistisch en geef niet op.

Dat is de eerste tip van docent beeldend Thea Vuik. In haar artikel Denk wild, schrijf braaf geeft zij nog zes tips.

Een mooie hulp voor het schrijven van een goede aanvraag. Lees haar artikel in Kunstzone.

ARTtube

Wat de vakman?!

Vier korte video's over het beroep van kunstenaar. En over het maakproces van kunst.

De video's zijn ontwikkeld voor de onderbouw van het vmbo. Je kunt ze zien op ARTtube. De video's zijn ontwikkeld voor de onderbouw van het vmbo. Vier kunstenaars staan centraal. Zij werken met film, glas, sieraden en grafische technieken. In het museum vragen twee leerlingen van het Pascal Zuid in Zaandam de kunstenaars het hem van hun lijf. Om echt te ontdekken hoe deze kunstenaars werken, gaan ze in hun ateliers zelf aan de slag. Ze maken een werk in de stijl van de kunstenaar. Op de website kun je bijbehorend lesmateriaal downloaden.

DOX: I am, you are, are we?

Leefwereld van jeugd als inspiratiebron

De Utrechtse theater- en dansgroep DOX werkte vanaf 2015 intensief samen met zes VO scholen in de provincie Utrecht.

Samen ontwikkelden ze de doorgaande, driejarige leerlijn: I am, you are, are we?Centrale thema's zijn identiteitsvorming en de relatie van de leerling met zijn omgeving. Alle leerlingen gingen naar een voorstelling van DOX, volgende trainingen en werkten samen met een kunstenaar aan presentaties op school en op locatie. Ook voor docenten was er een scholingsprogramma.

Tip

Hanna Jansen van DOX tipt: ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit, het wordt al snel veel. Gebruik een thema dat goed past bij de leerlingen, dat werkt als kapstok. Maak duidelijke afspraken met de school over de beschikbaarheid van lokalen en het plannen van de lessen. Het geeft rust als er speciale projectdagen worden ingeroosterd.

 

Theater voor het vmbo

Een theaterlijn voor alle klassen

Een basisprogramma en keuze-mogelijkheden per leerjaar, zoals interactieve workshops met acteurs.

Kunstenhuis De Bilt - Zeist ontwikkelde samen met Scholengemeenschap Maarsbergen, Schoonoord Doorn en Revius Lyceum in Wijk bij Duurstede een theaterlijn voor alle leerjaren.Het project is helemaal samen met de scholen bedacht en ontwikkeld. Het creëren van draagvlak onder de docenten en directie van de school was net zo belangrijk als de betrokkenheid en het gevoel van eigenaarschap van de vakdocenten.

Tips

Irene Jongbloets van Het Kunstenhuis tipt:

Probeer samen met de kunstinstelling een duidelijke visie te formuleren. Wat wil je? En waarom ging je dit samen doen? Ik leg de nadruk op 'samen' want mijn ervaring is dat dit echt het beste werkt.

Beschrijf een helder en realistisch plan. Denk echt aan de haalbaarheid binnen de groep en binnen de school.

Denk na over de borging van het project als de subsidie weg valt.