MediaMasters, nu ook voor VO

Let the game begin!

Speel van 8 november t/m 22 november met je klas mee met de spannende MediaMasters game en word mediawijzer.

Ga mediawijs om met What's App, privacy, cybercriminaliteit en nepnieuws.
Meld je aan via MediaMasters.

 

Dance Date 2019

Ben je helemaal gek van dansen?

En wil je dansen met topchoreografen? Geef je dan op voor de audities van Dance Date 2019.

Tot 11 november zijn er in verschillende steden audities.
Alle informatie vind je in deze flyer.

Hoe licht gedicht wordt

Fotografie- en poëzieproject

En meehelpen met de opening van de expositie.

180 vmbo leerlingen van Terra Eelde werkten, begeleid door verschillende kunstenaars, aan een eigen kunstwerk. Het slotstuk: een echte tentoonstelling in het museum De Buitenhof. Leuk artikel op de website van het Fonds voor Culttuurparticipatie.

Gehonoreerd

Welke projecten zijn gehonoreerd?

Op de website van het Fonds voor Cultuurparticipatie vind je een overzicht van gehonoreerde projecten.

Per project staat hier in het kort de inhoud en opbouw van het project beschreven. Er staat ook met welke partij(en) wordt samengewerkt en wat het toegekende bedrag is.

Mee ontwerpen en uitvoeren

Kunstwerken voor de openbare ruimte

Eline Janssens maakte ze samen met leerlingen van het Aeres VMBO in Maartensdijk.

Zo ontstonden prachtige ontwerpen op de 24 pilaren onder de A27 in Maartensdijk.

"Als ik hier langs kom kan ik zeggen: Kijk, hier heb ik aan meegewerkt! Dat maakt me heel gelukkig."
Bekijk de film Niets is wat het lijkt over de totstandkoming van dit bijzondere kunstwerk.

Blijf op de hoogte

Kunst en cultuur op het vmbo

Alles wat je moet weten over kunstvakken en CKV op het vmbo.

Op de website van het LKCA vind je alle informatie.

Opnieuw beginnen

Bijzonder erfgoedproject

Wat betekent het om te migreren? Schoolproject van het Nederlands Openluchtmuseum.

Wat betekent het om te migreren en opnieuw te beginnen in een ander land? De leerlingen stappen in de rol van een migrant en gaan met een tablet op pad. Op de tablet krijgen ze opdrachten doorgestuurd. Elke groep komt obstakels en uitdagingen tegen die echte migranten ook meemaken. Zoals werk zoeken, een vreemde taal leren en onbegrijpelijke formulieren invullen.

 

Bekende kunstenaars in de klas

Zoals Erwin Olaf, Victor & Rolf of Wende

Dat kan met het project Culturele Dienstplicht van de Akademie van Kunsten.

Leuk voor de kunstenaar én voor de leerlingen. Er is nog plek en het kost niets.
Neem contact op via avk@knaw.nl.

Creatieve mediawijsheid

Mediawijsheid en nieuwe media

Hoe help je jongeren het optimale uit deze nieuwe mogelijkheden te halen?

Een creatief eerste jaar op het Dr. Nassau College in Assen. Lees het artikel op de website van het Fonds voor Cultuurparticipatie.

Muziekcentrum ontdekt talenten

Muziekles van een echte DJ

Een artikel over de samenwerking tussen Aslan Muziekcentrum en praktijkcollege De Atlant.

Deze samenwerking werd mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de vmbo-regeling van het Fonds voor Cultuurparticipatie. Lees het artikel hier

VMBO en BACH?

Dat is een prima combinatie

Vmbo-leerlingen van het Cals College in IJsselstein bezochten de Matthäus Passion: "Het werd steeds mooier."

Lees hier het hele artikel.

Leerlingen over kunst

Wat betekent kunst voor jou?

"Met kunst kun je ideeën en gevoelens overbrengen."
 

Uitspraken over wat kunst voor leerlingen betekent.

Mijn wens

Onderwijs in een creatieve omgeving

Lees de column van de oud directeur van het Fonds voor Cultuurparticipatie, Jan Jaap Knol, over Next Culture Lab.

"Haal het maximale uit jezelf!" Het Globe College, een vmbo school in Utrecht, brengt dat motto ruimschoots in de praktijk.

Hoe duidelijker je doel

Hoe beter je de lessen kunt inrichten

Nathalie Groenink van vso-school de Heldring uit Amsterdam deelt haar ervaringen en tips.

Lees haar artikel.

Pareltjes in het VMBO

Kunstzone januari 2019

Een heel themanummer over kunst en cultuur voor het vmbo. Nabestellen is gratis.

Bestellen kan via het LKCA. Stuur een mailtje naar sophiedrolenga@lkca.nl.

Design is ook kunst

Alles om je heen is ontworpen

In TV-serie 'Voor de vorm' onderzoekt Christien Meindertsma de vorm van alledaagse voorwerpen.

Bij kunst en cultuur denk je misschien niet direct aan design. Maar de stoel waarop je zit, het kopje waaruit je drinkt, de bril die je draagt, ze zijn allemaal ontworpen! Inspiratie genoeg, ook voor de praktijkgerichte leerweg. Je kunt de tv-serie over design online bekijken.

Denk wild, schrijf braaf

Blijf optimistisch en geef niet op

Dat is de eerste tip van docent beeldend Thea Vuik. In haar artikel Denk wild, schrijf braaf geeft zij nog zes tips.

Een mooie hulp voor het schrijven van een goede aanvraag. Lees haar artikel in Kunstzone.

ARTtube

Wat de vakman?!

Vier korte video's over het beroep van kunstenaar. En over het maakproces van kunst.

De video's zijn ontwikkeld voor de onderbouw van het vmbo. Je kunt ze zien op ARTtube. De video's zijn ontwikkeld voor de onderbouw van het vmbo. Vier kunstenaars staan centraal. Zij werken met film, glas, sieraden en grafische technieken. In het museum vragen twee leerlingen van het Pascal Zuid in Zaandam de kunstenaars het hem van hun lijf. Om echt te ontdekken hoe deze kunstenaars werken, gaan ze in hun ateliers zelf aan de slag. Ze maken een werk in de stijl van de kunstenaar. Op de website kun je bijbehorend lesmateriaal downloaden.

DOX: I am, you are, are we?

Leefwereld van jeugd als inspiratiebron

De Utrechtse theater- en dansgroep DOX werkte vanaf 2015 intensief samen met zes VO scholen in de provincie Utrecht.

Samen ontwikkelden ze de doorgaande, driejarige leerlijn: I am, you are, are we?Centrale thema's zijn identiteitsvorming en de relatie van de leerling met zijn omgeving. Alle leerlingen gingen naar een voorstelling van DOX, volgende trainingen en werkten samen met een kunstenaar aan presentaties op school en op locatie. Ook voor docenten was er een scholingsprogramma.

Tip

Hanna Jansen van DOX tipt: ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit, het wordt al snel veel. Gebruik een thema dat goed past bij de leerlingen, dat werkt als kapstok. Maak duidelijke afspraken met de school over de beschikbaarheid van lokalen en het plannen van de lessen. Het geeft rust als er speciale projectdagen worden ingeroosterd.

 

Theater voor het vmbo

Een theaterlijn voor alle klassen

Een basisprogramma en keuze-mogelijkheden per leerjaar, zoals interactieve workshops met acteurs.

Kunstenhuis De Bilt - Zeist ontwikkelde samen met Scholengemeenschap Maarsbergen, Schoonoord Doorn en Revius Lyceum in Wijk bij Duurstede een theaterlijn voor alle leerjaren.Het project is helemaal samen met de scholen bedacht en ontwikkeld. Het creëren van draagvlak onder de docenten en directie van de school was net zo belangrijk als de betrokkenheid en het gevoel van eigenaarschap van de vakdocenten.

Tips

Irene Jongbloets van Het Kunstenhuis tipt:

Probeer samen met de kunstinstelling een duidelijke visie te formuleren. Wat wil je? En waarom ging je dit samen doen? Ik leg de nadruk op 'samen' want mijn ervaring is dat dit echt het beste werkt.

Beschrijf een helder en realistisch plan. Denk echt aan de haalbaarheid binnen de groep en binnen de school.

Denk na over de borging van het project als de subsidie weg valt.

Van vmbo’er naar kunstenaar

Ontdek het talent van leerlingen

Oud vmbo'er Tom L'Istelle is beeldend kunstenaar geworden. Hij geeft nu zelf les op het vmbo.

"Ik vind het leuk om talent te vinden en die leerlingen aan te sporen een richting op te gaan die ze eerst niet gezien hadden. Laatst ontdekte een leerling tijdens mijn les dat ze goed kon kleien. Ik zag dat ze talent had. Ze straalde helemaal toen ik dat zei."

Lees het artikel in de Kunstzone.

 

Next Culture Lab

Een Mongoolse yurt als werkplaats

Het Globe College uit Utrecht werkt samen met SETUP en Rotslab aan het project Next Culture Lab.

Virtual Reality, drones, programmeren: er wordt gewerkt aan een onderwijsprogramma waarin cultuur, techniek en kritische reflectie helemaal verweven zijn. Niet gewoon in een klaslokaal, maar in een echte yurt.

Tip

Keimpe de Heer van Rotslab tipt: Gun jezelf ruimte voor onderzoek, zonder direct op jacht te gaan naar een antwoord. Breng je vragen in kaart, verzamel beelden, andere inzichten, verassende ideeën en maak gebruik van een ontwerpgerichte aanpak. Dan ben je in staat om te zien wat je eerder niet zag en kom je uiteindelijk tot een cultuur educatieve inhoud waarmee je verdieping aanbrengt in het denken en handelen van je leerlingen, je collega's en van jezelf.

Rolmodellen

Na school verder als kunstenaar?

Kunstenaar, grafisch vormgever, fotograaf of stylist: na het vmbo kun je dat allemaal worden.

In een filmpje vertellen jongeren over hun beroep in de creatieve sector. Museum Jan Cunen in Oss ontving in 2017 subsidie voor het project: Oud vmbo'ers inspireren jongerenLeerlingen die nu op het vmbo zitten krijgen een rondleiding door het museum en aansluitend een lessenserie op school. Die is bedacht en wordt uitgevoerd door de rolmodellen. Zo kunnen de leerlingen zien: dat kun jij later ook worden!

Tip

Janne Pisters van Museum Jan Cunen tipt: het is een valkuil om te denken dat een vmbo leerling iets niet kan met betrekking tot kunst en cultuur. Probeer altijd eerst uit met de leerlingen, vaak kunnen ze meer dan je denkt!

Vocal Statements

Zingen in koorverband

Operamakers kreeg van o.a. het Fonds voor Cultuurparticipatie subsidie voor het traject Vocal Statements (VOS).

Zingen in koorverband wordt gecombineerd met actuele thema's en persoonlijke verhalen. Operamakers werkt samen met o.a. het Trajectum College uit Utrecht.

Tip

Anthony Heidweiller van Operamakers tipt: Probeer in je projectplan aan te geven op welke manier kunst kan bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling. Vanuit ons project leggen we keer op keer het verband uit tussen zingen en het verdiepen en verrijken van je communicatieve vaardigheden.